Hirdetés

120 éve adta el első autóját Henry Ford

Morvay Péter portré Morvay Péter

Az eredeti Ford A-modell ma is az autóipar történetének egyik legfontosabb darabja, bár kereskedelmileg nem volt még olyan sikeres, mint a legendás T-modell, amit öt évvel később mutattak be. 

A Ford A modellt Henry Ford és mérnökcsapata tervezte és építette. Több sikertelen próbálkozás után, 1903-ban megalapította a Ford Motor Company-t és még ebben az évben bemutatták a vállalat első sorozatgyártású autóját, az eredeti A modellt.

A típus a korai autókra jellemző egyszerű és funkcionális kialakítással rendelkezett. Kétüléses, nyitott tetejű, elől elhelyezett motorral és hátsókerék-meghajtással rendelkezett. 

Az autót egy kéthengeres, 8 lóerős motor hajtotta, amely körülbelül 48 km/óra végsebesség elérésére volt képes.

Az eredeti Ford A-modell gyártása 1903 júliusában kezdődött az amerikai autógyártás ikonikus központjában, Detroitban. 

Az eredeti Ford A-modell előkészítette a későbbi T-modell sikerét
Az eredeti Ford A-modell előkészítette a későbbi T-modell sikerét Wikipedia

Egy chicagói fogorvos, Ernest Pfennig lett a Ford A-modell első tulajdonosa, miután 

1903. július 23-án 800 dollárért megvásárolta a bemutató autót.

Ez az összeg csak látszólag alacsony, mai vásárlóértéken közel 30.000 dollárnak felel meg, így az autó korántsem volt még az a népautó, ami a későbbi T-modell (vagy Európában a Volkswagen) lett.

Bár alig egy évig gyártották, legalább 1700 Model A autó készült, és került értékesítésre. 

Ez az autó még nem futószalagon, sorozatgyártásban készült, mint a későbbi modellek. Számos funkció hiányzott belőle, például az ablaktörlő, amit feltalálója, Mary Anderson hiába próbálta felajánlani találmányát Henry Fordnak. Nem csoda, hogy nem jött össze az üzlet, hiszen 

az eredeti A-modellnek még szélvédője sem volt.

Bár a Ford úgy reklámozta az A-modellt, mint a „világ legmegbízhatóbb autóját”, a korszak járműveire jellemző számos problémától szenvedett, köztük a túlmelegedéstől és a váltószalagok csúszásától. 

Az A modellt a gyár csak piros színben árulta.

Az egy évvel később kibocsátott 1904-es Model A autókat egy nagyobb, 10 lóerős motorral szerelték fel, és Model AC néven árulták.

Bár a későbbi T-modellhez képest viszonylag ritka, az eredeti A-modell néhány példánya még mindig megtalálható múzeumokban, magángyűjteményekben és veteránautó-kiállításokon.

Hibátlan példányai ma több mint 200 ezer dollárt érnek.

Henry Ford egyedülálló módon járult hozzá a modern autóipar fejlődéséhez, de örökségét beárnyékolja a nácik iránt érzett lelkesedése és 

antiszemita művei, köztük a „Nemzetközi zsidó: egy világprobléma” című könyve, amely Adolf Hitler kedvencei közé tartozott.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés