Az eredeti Ford A-modell ma is az autóipar történetének egyik legfontosabb darabja, bár kereskedelmileg nem volt még olyan sikeres, mint a legendás T-modell, amit öt évvel később mutattak be.
A Ford A modellt Henry Ford és mérnökcsapata tervezte és építette. Több sikertelen próbálkozás után, 1903-ban megalapította a Ford Motor Company-t és még ebben az évben bemutatták a vállalat első sorozatgyártású autóját, az eredeti A modellt.
A típus a korai autókra jellemző egyszerű és funkcionális kialakítással rendelkezett. Kétüléses, nyitott tetejű, elől elhelyezett motorral és hátsókerék-meghajtással rendelkezett.
Az autót egy kéthengeres, 8 lóerős motor hajtotta, amely körülbelül 48 km/óra végsebesség elérésére volt képes.
Az eredeti Ford A-modell gyártása 1903 júliusában kezdődött az amerikai autógyártás ikonikus központjában, Detroitban.

Egy chicagói fogorvos, Ernest Pfennig lett a Ford A-modell első tulajdonosa, miután
1903. július 23-án 800 dollárért megvásárolta a bemutató autót.
Ez az összeg csak látszólag alacsony, mai vásárlóértéken közel 30.000 dollárnak felel meg, így az autó korántsem volt még az a népautó, ami a későbbi T-modell (vagy Európában a Volkswagen) lett.
Bár alig egy évig gyártották, legalább 1700 Model A autó készült, és került értékesítésre.
Ez az autó még nem futószalagon, sorozatgyártásban készült, mint a későbbi modellek. Számos funkció hiányzott belőle, például az ablaktörlő, amit feltalálója, Mary Anderson hiába próbálta felajánlani találmányát Henry Fordnak. Nem csoda, hogy nem jött össze az üzlet, hiszen
az eredeti A-modellnek még szélvédője sem volt.
Bár a Ford úgy reklámozta az A-modellt, mint a „világ legmegbízhatóbb autóját”, a korszak járműveire jellemző számos problémától szenvedett, köztük a túlmelegedéstől és a váltószalagok csúszásától.
Az A modellt a gyár csak piros színben árulta.
Az egy évvel később kibocsátott 1904-es Model A autókat egy nagyobb, 10 lóerős motorral szerelték fel, és Model AC néven árulták.
Bár a későbbi T-modellhez képest viszonylag ritka, az eredeti A-modell néhány példánya még mindig megtalálható múzeumokban, magángyűjteményekben és veteránautó-kiállításokon.
Hibátlan példányai ma több mint 200 ezer dollárt érnek.
Henry Ford egyedülálló módon járult hozzá a modern autóipar fejlődéséhez, de örökségét beárnyékolja a nácik iránt érzett lelkesedése és
antiszemita művei, köztük a „Nemzetközi zsidó: egy világprobléma” című könyve, amely Adolf Hitler kedvencei közé tartozott.
Kapcsolódó cikkek
- Tátva maradt a strandolók szája: váratlan "vendég" zavarta meg a fürdőzést - videó Elképesztő videófelvétel készült az ausztráliai Perth egyik strandjánál. Ezen egy hatalmas ámbráscet látható, amint szokatlanul közel úszik a parthoz - annyira, hogy az úszók láthatóan megközelítették a bálnát és voltak, akik meg is érintették.
- Botrány a királyi családban, egy nő miatt mondott le a trónról az uralkodó 1936. december 11-én VIII. Eduárd, aki nem tudta összeegyeztetni a válófélben lévő Wallis Simpson iránti vonzalmát a királyi szerepével, megdöbbentő döntést hozott: lemondott a trónról, és ezzel véget vetett a kötelesség, a szerelem és a monarchia határait feszegető válságnak.
- Kiderült a magyarok titka, erre kerestek rá a Google-n Változatos témák kerültek fel a Google Kereső idei magyarországi topilstáira: a személyek közül Azahriah, a filmek közül az Oppenheimer, míg a receptek közül az őzlábgomba receptje foglalkoztatta idén leginkább a magyarokat.
- Azonnal törölje, ha ilyen e-mailt kap: kiüríthetik a bankszámláját Egy szörnyen veszélyes Disney+ csalás terjed e-mailben, amely képes arra, hogy teljesen lenulláza a bankszámláját. A kiberbiztonsági szakemberek most feltárták, hogy melyik az az üzenet, amire nagyon oda kell figyelni, és azonnal törölni, ha megkapjuk.