Az eredeti Ford A-modell ma is az autóipar történetének egyik legfontosabb darabja, bár kereskedelmileg nem volt még olyan sikeres, mint a legendás T-modell, amit öt évvel később mutattak be.
A Ford A modellt Henry Ford és mérnökcsapata tervezte és építette. Több sikertelen próbálkozás után, 1903-ban megalapította a Ford Motor Company-t és még ebben az évben bemutatták a vállalat első sorozatgyártású autóját, az eredeti A modellt.
A típus a korai autókra jellemző egyszerű és funkcionális kialakítással rendelkezett. Kétüléses, nyitott tetejű, elől elhelyezett motorral és hátsókerék-meghajtással rendelkezett.
Az autót egy kéthengeres, 8 lóerős motor hajtotta, amely körülbelül 48 km/óra végsebesség elérésére volt képes.
Az eredeti Ford A-modell gyártása 1903 júliusában kezdődött az amerikai autógyártás ikonikus központjában, Detroitban.
Egy chicagói fogorvos, Ernest Pfennig lett a Ford A-modell első tulajdonosa, miután
1903. július 23-án 800 dollárért megvásárolta a bemutató autót.
Ez az összeg csak látszólag alacsony, mai vásárlóértéken közel 30.000 dollárnak felel meg, így az autó korántsem volt még az a népautó, ami a későbbi T-modell (vagy Európában a Volkswagen) lett.
Bár alig egy évig gyártották, legalább 1700 Model A autó készült, és került értékesítésre.
Ez az autó még nem futószalagon, sorozatgyártásban készült, mint a későbbi modellek. Számos funkció hiányzott belőle, például az ablaktörlő, amit feltalálója, Mary Anderson hiába próbálta felajánlani találmányát Henry Fordnak. Nem csoda, hogy nem jött össze az üzlet, hiszen
az eredeti A-modellnek még szélvédője sem volt.
Bár a Ford úgy reklámozta az A-modellt, mint a „világ legmegbízhatóbb autóját”, a korszak járműveire jellemző számos problémától szenvedett, köztük a túlmelegedéstől és a váltószalagok csúszásától.
Az A modellt a gyár csak piros színben árulta.
Az egy évvel később kibocsátott 1904-es Model A autókat egy nagyobb, 10 lóerős motorral szerelték fel, és Model AC néven árulták.
Bár a későbbi T-modellhez képest viszonylag ritka, az eredeti A-modell néhány példánya még mindig megtalálható múzeumokban, magángyűjteményekben és veteránautó-kiállításokon.
Hibátlan példányai ma több mint 200 ezer dollárt érnek.
Henry Ford egyedülálló módon járult hozzá a modern autóipar fejlődéséhez, de örökségét beárnyékolja a nácik iránt érzett lelkesedése és
antiszemita művei, köztük a „Nemzetközi zsidó: egy világprobléma” című könyve, amely Adolf Hitler kedvencei közé tartozott.
Kapcsolódó cikkek
- Vigyázat, óriási veszély: a mesterséges intelligencia lehallgathatja a munkahelyi beszélgetéseidet Nagyon vigyázni kell azzal az innovatív irodai technológiával, amely a mesterséges intelligenciát használja, ugyanis képesek vele lehallgatni a munkahelyi pletykákat és beszélgetéseket. Sajnos fennáll a veszélye annak is, hogy a technológia kiszivárogatja a céges titkokat.
- Azt hitted neked kell sokat várni? Ez a nő 48 év után tudta meg, miért nem kapott választ az álommunkahelyéről Egy nő, aki 48 éven át azon tűnődött, hogy miért nem válaszoltak álmai álláspályázatára, végre rájött, mi történt.
- Kiköptük a kávét: az RTL sztárja szerint simán lehet, hogy lapos a Föld Az X-Faktor egyik zsűritagja szerint „be van bizonyítva, hogy laposföld is létezhet”.
- Sokk a Sztárboxban: mit művelt Noszály Sándor, miután kiütötte Pulai Imrét? Már az első menetben kiütötte ellenfelét Noszály Sándor a Sztárboxban.