Hirdetés

50. születésnapját ünnepli sok millió kislány kedvenc figurája, a Hello Kitty

Horváth Fanni portré Horváth Fanni

Hello Kitty, Japán vitathatatlanul legkedveltebb teremtménye 50. évfordulóját ünnepli.

De nem volt mindig minden rendben a Sanriónál, a karakter mögött álló japán cégnél. Az üzletág pénzügyi hullámhegyek látványos útját járta be az elmúlt években.

A Hello Kitty a világ második legnagyobb bevételt hozó médiafranchise-ának számít a Pokémon után, megelőzve Mickey Egeret és a Star Wars franchise-ot - adta hírül a BBC.

Világhírnevét mi sem bizonyítja annál jobban, hogy még III. Károly brit király is boldog születésnapot kívánt neki a japán császár és császárné júniusi állami látogatása során.

Az elmúlt években azonban a Sanrio nehézségekkel küzdött, mivel a Hello Kitty iránti érdeklődés csökkent.

A Sanrio eladásainak két korábbi fellendülése, 1999-ben és 2014-ben egyaránt a Hello Kitty-karakter népszerűségének volt köszönhető. De a cég termékei iránti kereslet ezen ugrásszerű növekedése nem volt fenntartható - mondta Yasuki Yoshioka az SMBC Nikko befektetési társaságtól.

"A múltban a teljesítménye sok fel- és lejtmenetet mutatott, mintha hullámvasútra került volna” - mondta Yoshioka.

2020-ban aztán Tomokuni Tsuji vette át a Sanrio vezetését.

Ő a cég alapítójának, Shintaro Tsujinak az unokája, és akkor mindössze 31 éves volt, így ő lett a  japán tőzsdén jegyzett vállalatok vezérigazgatói közül a legfiatalabb.

Ezután a nagyapja lett a Sanrio elnöke.

A fiatalabb Tsuji vezetése alatt a Sanrio megváltoztatta bizonyos karakterek marketingstratégiáját.

"Nem arról van szó, hogy csökkentsük Hello Kitty népszerűségét, hanem arról, hogy növeljük mások ismertségét” - emelte ki. Ez azt eredményezte, hogy Hello Kitty elvesztette a Sanrio legnépszerűbb karakterének pozícióját.

Fotó: Sanrio

Egy vásárlók körében végzett felmérés szerint ezt a helyet most Cinnamoroll foglalja el - egy kék szemű, fehér kiskutya rózsaszín pofával, hosszú fülekkel és fahéjra emlékeztető farokkal.

A Sanrio már nem csak az aranyos figurákról szól.

Ha Hello Kitty a cukiság japán nagykövete, akkor a dühös vörös panda, Aggresszív Retsuko - vagy Aggretsuko - egy átlagos dolgozó nő frusztrációit közvetíti.

A Z generáció körében népszerű karakter először a japán TBS televízió rajzfilmsorozatában tűnt fel, mielőtt a Netflixen globális sikert aratott volna.

Egy másik rendhagyó karakter Gudetama, azaz „lusta tojás”, aki depresszióval él, és az élet sötét valóságát tükröző egysoros megjegyzéseket lő ki magából.

A karakterek diverzifikálása mellett a Sanrio növelte a tengerentúli marketingjét, és mostantól szigorúbban lép fel a hamisítványok ellen.

"Most már mesterséges intelligenciát használunk a hamisított termékek felismerésére és az eltávolítási kérelmek benyújtására”

- hangsúlyozta Tsuji.

A marketingstratégia szempontjából kulcsfontosságú volt a nagy márkákkal - többek között a Starbucks, a Crocs és a LA Dodgers baseballcsapat - való együttműködés is - tette hozzá.

"A saját promóciónk mellett a globális márkákkal való együttműködéssel igyekszünk elérni, hogy a karaktereink egész évben, sok szünet nélkül jelen legyenek a piacon".

Egy olyan társadalomban, amely nagy hangsúlyt fektet a családi hagyományokra és az ősök tiszteletére, Tsuji vezetékneve kulcsfontosságú volt ahhoz, hogy a Sanriónál jelentős változásokat hajtson végre.

Japánban a tőzsdén jegyzett vállalatok csaknem negyedét - például a Toyota és a Suzuki autógyártókat és a Canon fényképezőgépgyártó céget - az alapító családok tagjai vezetik.

A Nagoyai Kereskedelmi és Üzleti Egyetem professzora, Hokuto Dazai szerint ennek kulturális okai vannak.

Szerinte Japánban, ahol a mai napig az államalapító császári dinasztia uralkodik, "a családok és a családi vállalkozások elismerése erős”.

A szamurájok korából származó úr-szolga viszony átment az alapító családok és alkalmazottaik közötti viszonyba, és "a közemberek történelmileg soha nem harcoltak a vezetői állásokért”.

"Ez azért is van, mert Japánban kisebb a hivatásos vezetők száma, akik közül választhatnak” - mondta Dazai professzor.

"A cégek inkább belülről keresik a következő főnöküket, többek között az alapító család tagjai közül”.

De hogy fogadták a Sanrio vezetői és alkalmazottai a változtatásokat? "Hazudnék, ha azt mondanám, hogy a vállalat más vezetői és alkalmazottai nem ellenkeztek” - emelte ki Tsuji. Hozzátette, hogy összeütközésbe került a nagyapjával a vállalat vezetésének módjáról.

"De egy nap rájöttem, hogy arrogáns voltam, amikor megpróbáltam meggyőzni egy 60 évvel idősebb embert” - mondta.

"Körülbelül egy év elteltével nagyapám azt mondta, hogy úgy vezessem a vállalatot, ahogy én látom jónak - hogy rám bízza a dolgokat".

Az új főnök reformja eddig meghozta gyümölcsét.

Két évvel azután, hogy a fiatalabb Tsuji lett a vezérigazgató, a Sanrio ismét nyereséges lett, amit Yoshioka elemző "gyönyörű V alakú fellendülésnek” nevez.

A részvényárfolyam 2020 óta megtízszereződött, és a vállalat tőzsdei értékelése ma már több mint egy milliárd jen.

Az igazgatótanácstól és a tőzsdétől távolabb, az év elején történt egy érdekes incidens is.

Bár Japánban viszonylag jól ismert Hello Kitty valódi kiléte, néhány tengerentúli rajongót sokkoltak a Sanrio egyik vezetőjének júliusi megjegyzései.

Az amerikai televízióban Jill Koch, a kiskereskedelmi üzletfejlesztési igazgató azt mondta a nézőknek, hogy "Hello Kitty nem macska”, hanem valójában egy brit iskoláslány.

A megjegyzései a közösségi médiában a rajongók megdöbbenését és zavarát fejezték ki a felfedezéssel kapcsolatban.

"Hello Kitty az Hello Kitty, és bárki lehet, aki csak akarod, hogy legyen - lehet a húgod, az anyukád, sőt te magad is lehetsz” - mondta Tsuji.

Arra a kérdésre, hogy van-e fogalma arról, miért döntött úgy a nagyapja, hogy nem japán karatert formál Hello Kittyből, Tsuji így reagált: "London egy csodálatos város, és sok japán lány irigyelte, így talán ez lehetett az egyik oka annak, hogy úgy döntöttek, hogy [Hello Kitty] londoni lesz".

Lehet, hogy nem ez a végleges válasz, amit a rajongói várnak - de végül is Hello Kitty-t 14 évvel azelőtt alkották meg, hogy a fiatalabb Tsuji egyáltalán megszületett volna. 

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés