Hello Kitty, Japán vitathatatlanul legkedveltebb teremtménye 50. évfordulóját ünnepli.
De nem volt mindig minden rendben a Sanriónál, a karakter mögött álló japán cégnél. Az üzletág pénzügyi hullámhegyek látványos útját járta be az elmúlt években.
A Hello Kitty a világ második legnagyobb bevételt hozó médiafranchise-ának számít a Pokémon után, megelőzve Mickey Egeret és a Star Wars franchise-ot - adta hírül a BBC.
Világhírnevét mi sem bizonyítja annál jobban, hogy még III. Károly brit király is boldog születésnapot kívánt neki a japán császár és császárné júniusi állami látogatása során.
Az elmúlt években azonban a Sanrio nehézségekkel küzdött, mivel a Hello Kitty iránti érdeklődés csökkent.
A Sanrio eladásainak két korábbi fellendülése, 1999-ben és 2014-ben egyaránt a Hello Kitty-karakter népszerűségének volt köszönhető. De a cég termékei iránti kereslet ezen ugrásszerű növekedése nem volt fenntartható - mondta Yasuki Yoshioka az SMBC Nikko befektetési társaságtól.
"A múltban a teljesítménye sok fel- és lejtmenetet mutatott, mintha hullámvasútra került volna” - mondta Yoshioka.
2020-ban aztán Tomokuni Tsuji vette át a Sanrio vezetését.
Ő a cég alapítójának, Shintaro Tsujinak az unokája, és akkor mindössze 31 éves volt, így ő lett a japán tőzsdén jegyzett vállalatok vezérigazgatói közül a legfiatalabb.
Ezután a nagyapja lett a Sanrio elnöke.
A fiatalabb Tsuji vezetése alatt a Sanrio megváltoztatta bizonyos karakterek marketingstratégiáját.
"Nem arról van szó, hogy csökkentsük Hello Kitty népszerűségét, hanem arról, hogy növeljük mások ismertségét” - emelte ki. Ez azt eredményezte, hogy Hello Kitty elvesztette a Sanrio legnépszerűbb karakterének pozícióját.
Egy vásárlók körében végzett felmérés szerint ezt a helyet most Cinnamoroll foglalja el - egy kék szemű, fehér kiskutya rózsaszín pofával, hosszú fülekkel és fahéjra emlékeztető farokkal.
A Sanrio már nem csak az aranyos figurákról szól.
Ha Hello Kitty a cukiság japán nagykövete, akkor a dühös vörös panda, Aggresszív Retsuko - vagy Aggretsuko - egy átlagos dolgozó nő frusztrációit közvetíti.
A Z generáció körében népszerű karakter először a japán TBS televízió rajzfilmsorozatában tűnt fel, mielőtt a Netflixen globális sikert aratott volna.
Egy másik rendhagyó karakter Gudetama, azaz „lusta tojás”, aki depresszióval él, és az élet sötét valóságát tükröző egysoros megjegyzéseket lő ki magából.
A karakterek diverzifikálása mellett a Sanrio növelte a tengerentúli marketingjét, és mostantól szigorúbban lép fel a hamisítványok ellen.
- hangsúlyozta Tsuji.
A marketingstratégia szempontjából kulcsfontosságú volt a nagy márkákkal - többek között a Starbucks, a Crocs és a LA Dodgers baseballcsapat - való együttműködés is - tette hozzá.
"A saját promóciónk mellett a globális márkákkal való együttműködéssel igyekszünk elérni, hogy a karaktereink egész évben, sok szünet nélkül jelen legyenek a piacon".
Egy olyan társadalomban, amely nagy hangsúlyt fektet a családi hagyományokra és az ősök tiszteletére, Tsuji vezetékneve kulcsfontosságú volt ahhoz, hogy a Sanriónál jelentős változásokat hajtson végre.
Japánban a tőzsdén jegyzett vállalatok csaknem negyedét - például a Toyota és a Suzuki autógyártókat és a Canon fényképezőgépgyártó céget - az alapító családok tagjai vezetik.
A Nagoyai Kereskedelmi és Üzleti Egyetem professzora, Hokuto Dazai szerint ennek kulturális okai vannak.
Szerinte Japánban, ahol a mai napig az államalapító császári dinasztia uralkodik, "a családok és a családi vállalkozások elismerése erős”.
A szamurájok korából származó úr-szolga viszony átment az alapító családok és alkalmazottaik közötti viszonyba, és "a közemberek történelmileg soha nem harcoltak a vezetői állásokért”.
"Ez azért is van, mert Japánban kisebb a hivatásos vezetők száma, akik közül választhatnak” - mondta Dazai professzor.
"A cégek inkább belülről keresik a következő főnöküket, többek között az alapító család tagjai közül”.
De hogy fogadták a Sanrio vezetői és alkalmazottai a változtatásokat? "Hazudnék, ha azt mondanám, hogy a vállalat más vezetői és alkalmazottai nem ellenkeztek” - emelte ki Tsuji. Hozzátette, hogy összeütközésbe került a nagyapjával a vállalat vezetésének módjáról.
"De egy nap rájöttem, hogy arrogáns voltam, amikor megpróbáltam meggyőzni egy 60 évvel idősebb embert” - mondta.
"Körülbelül egy év elteltével nagyapám azt mondta, hogy úgy vezessem a vállalatot, ahogy én látom jónak - hogy rám bízza a dolgokat".
Az új főnök reformja eddig meghozta gyümölcsét.
Két évvel azután, hogy a fiatalabb Tsuji lett a vezérigazgató, a Sanrio ismét nyereséges lett, amit Yoshioka elemző "gyönyörű V alakú fellendülésnek” nevez.
A részvényárfolyam 2020 óta megtízszereződött, és a vállalat tőzsdei értékelése ma már több mint egy milliárd jen.
Az igazgatótanácstól és a tőzsdétől távolabb, az év elején történt egy érdekes incidens is.
Bár Japánban viszonylag jól ismert Hello Kitty valódi kiléte, néhány tengerentúli rajongót sokkoltak a Sanrio egyik vezetőjének júliusi megjegyzései.
Az amerikai televízióban Jill Koch, a kiskereskedelmi üzletfejlesztési igazgató azt mondta a nézőknek, hogy "Hello Kitty nem macska”, hanem valójában egy brit iskoláslány.
A megjegyzései a közösségi médiában a rajongók megdöbbenését és zavarát fejezték ki a felfedezéssel kapcsolatban.
"Hello Kitty az Hello Kitty, és bárki lehet, aki csak akarod, hogy legyen - lehet a húgod, az anyukád, sőt te magad is lehetsz” - mondta Tsuji.
Arra a kérdésre, hogy van-e fogalma arról, miért döntött úgy a nagyapja, hogy nem japán karatert formál Hello Kittyből, Tsuji így reagált: "London egy csodálatos város, és sok japán lány irigyelte, így talán ez lehetett az egyik oka annak, hogy úgy döntöttek, hogy [Hello Kitty] londoni lesz".
Lehet, hogy nem ez a végleges válasz, amit a rajongói várnak - de végül is Hello Kitty-t 14 évvel azelőtt alkották meg, hogy a fiatalabb Tsuji egyáltalán megszületett volna.
Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!
Kapcsolódó cikkek
- A nagyi legjobb barátja egy robot lehet: a mesterséges intelligencia az időseket is meghódítja Az 50 év felettiek a chatrobotokhoz fordulnak egy kis társaságért - derül ki egy friss felmérésből, amely az idősek és a fejlett technológiai kapcsolatát vizsgálja.
- Elképesztő felfedezés: egy ókori villa romjaira bukkantak egy horgásztóban Magyarországon Egy ókori, római villa romjaira bukkantak a magyar búvárok egy Hegyesd és Monostorapáti között húzódó horgásztó fenekén. Nem sokkal később a római kori település központi épületegyüttesének háromdimenziós animációját is elkészítették.
- Gigantikus akciót hirdetett az IKEA: 10 forint most ez a slágertermék, de vannak feltételek Hatalmas akciót hirdetett az IKEA: december 8-ig csak 10 forintot kell csak fizetni egy slágertermékükért, a gyerekmenűért. Azonban van néhány feltételei is annak, hogy ilyen olcsón hozzájuthassunk a népszerű menühöz.
- Így vált Mariah Carey "All I Want for Christmas is You" című dala három évtized alatt karácsonyi klasszikussá Amikor 1994-ben megjelent, még csak kis feltűnést keltett - de 30 évvel később is ez a szám az ünnepi szezon egyik meghatározó dala. Mi a siker titka?