Hirdetés

Soha nem látott gázolaj ár lehet itthon, ha ez bejön

Garai Kitti portré Garai Kitti

"Ha a világpiaci folyamatok a várakozások szerint alakulnak, a magyar kutakon megjelenhet a 800 forint fölötti literenként árazás mind a benzin, mind a dízel esetén" – állítja Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője, aki szerint Kínán múlik, hogy alakulnak az árak az év második felében. 

A szakember szerint ugyanis a kínai gazdaság 2023 második felére lábalhat ki a koronavírus okozota gödörből. Ám nemcsak egyszerű kilábalást jósolnak, hanem azt, hogy szó szerint berobban a gazdaság. S mivel Kína a világ legnagyobb energiaimportőre, ha kinyit, minden nyersanyag-kapacitást felszippant: csak olajból napi 11-12 millió hordót hoz be, kőszénből pedig évi 300 millió tonnát. Mindez tehát olyan keresletet generál, amely a csillagos égig löki fel az árakat, a száz dollár feletti olajár bőven benne van a pakliban - írja a Blikk.

Az elemző szerint alapvetően a nyersanyag oldalán mutatkozó kockázat miatt kell számolni az üzemanyagár-emelkedéssel, azonban vannak más tényezők is, amik feljebb tornázhatják az árakat. 

Példaként említette, hogy februártól életbe lép az uniós embargó a finomított orosz olajtermékekre, ami azért növelheti az európai árakat, mert Oroszország a kontinens legnagyobb olajtermék-beszállítója. A piacon már készülnek egyébként erre, ugyanis folyamatosan halmozzák fel a készleteket. 

A lap azt írja, emellett a globális iparban is olyan fejlemények várhatók, amelyek tovább enyhítik az orosz kiesés rizikóját: ugyancsak a második fél évben a Közel-Keleten több finomítót is átadnak, amelyek kifejezetten az európai exportra termelnek. Kínában pedig frissen növelték az exportkvótákat, mert a Covid terhelte gazdaság most nem képes felvenni a rendelkezésre álló lefinomított mennyiséget. A felszabaduló mennyiség szintén Európába áramolhat.

Azzal kell számolni, hogy a dízel nagykereskedelmi ára tartósan magas marad, illetve tovább nő a hordónkénti nyersolajhoz képest. A kettőnek a különbsége az elmúlt 25 évben soha nem haladta meg a 25 dollárt, jellemzően 10-15 dolláron alakult. Ehhez képest tavaly volt olyan nap, amikor 80 dollár fölött volt, és jelenleg túl van az 50 dolláros szinten.

A magas árrést pedig még tovább szélesítheti, hogy az orosz olajtermékek kiesésével megnőnek a szállítási útvonalak. Ez a helyzet a finomítóknak persze kedvez, de a fogyasztóknak korántsem.

Az üzemanyagárakat nemcsak a nyersanyagpiac mozgatja, hanem az árfolyamoldal is, főleg a dolláré. Az Erste Bank elemzője ennek kapcsán úgy értékelt, hogy itt nagy bizonytalanságokat nem lát.

Megjegyezte, hogy bár konszenzus van a kínai gazdaság gyors feltámadásáról, ami könnyen lehet, hogy valóban beigazolódik, ám a Covid mellett is van jó néhány strukturális probléma, amely lassíthatja a folyamatot. Megemlítette az ingatlanpiaci helyzetet és a belpolitikai feszültséget is.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés