"Ha a világpiaci folyamatok a várakozások szerint alakulnak, a magyar kutakon megjelenhet a 800 forint fölötti literenként árazás mind a benzin, mind a dízel esetén" – állítja Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője, aki szerint Kínán múlik, hogy alakulnak az árak az év második felében.
A szakember szerint ugyanis a kínai gazdaság 2023 második felére lábalhat ki a koronavírus okozota gödörből. Ám nemcsak egyszerű kilábalást jósolnak, hanem azt, hogy szó szerint berobban a gazdaság. S mivel Kína a világ legnagyobb energiaimportőre, ha kinyit, minden nyersanyag-kapacitást felszippant: csak olajból napi 11-12 millió hordót hoz be, kőszénből pedig évi 300 millió tonnát. Mindez tehát olyan keresletet generál, amely a csillagos égig löki fel az árakat, a száz dollár feletti olajár bőven benne van a pakliban - írja a Blikk.
Az elemző szerint alapvetően a nyersanyag oldalán mutatkozó kockázat miatt kell számolni az üzemanyagár-emelkedéssel, azonban vannak más tényezők is, amik feljebb tornázhatják az árakat.
Példaként említette, hogy februártól életbe lép az uniós embargó a finomított orosz olajtermékekre, ami azért növelheti az európai árakat, mert Oroszország a kontinens legnagyobb olajtermék-beszállítója. A piacon már készülnek egyébként erre, ugyanis folyamatosan halmozzák fel a készleteket.
A lap azt írja, emellett a globális iparban is olyan fejlemények várhatók, amelyek tovább enyhítik az orosz kiesés rizikóját: ugyancsak a második fél évben a Közel-Keleten több finomítót is átadnak, amelyek kifejezetten az európai exportra termelnek. Kínában pedig frissen növelték az exportkvótákat, mert a Covid terhelte gazdaság most nem képes felvenni a rendelkezésre álló lefinomított mennyiséget. A felszabaduló mennyiség szintén Európába áramolhat.
Azzal kell számolni, hogy a dízel nagykereskedelmi ára tartósan magas marad, illetve tovább nő a hordónkénti nyersolajhoz képest. A kettőnek a különbsége az elmúlt 25 évben soha nem haladta meg a 25 dollárt, jellemzően 10-15 dolláron alakult. Ehhez képest tavaly volt olyan nap, amikor 80 dollár fölött volt, és jelenleg túl van az 50 dolláros szinten.
A magas árrést pedig még tovább szélesítheti, hogy az orosz olajtermékek kiesésével megnőnek a szállítási útvonalak. Ez a helyzet a finomítóknak persze kedvez, de a fogyasztóknak korántsem.
Az üzemanyagárakat nemcsak a nyersanyagpiac mozgatja, hanem az árfolyamoldal is, főleg a dolláré. Az Erste Bank elemzője ennek kapcsán úgy értékelt, hogy itt nagy bizonytalanságokat nem lát.
Megjegyezte, hogy bár konszenzus van a kínai gazdaság gyors feltámadásáról, ami könnyen lehet, hogy valóban beigazolódik, ám a Covid mellett is van jó néhány strukturális probléma, amely lassíthatja a folyamatot. Megemlítette az ingatlanpiaci helyzetet és a belpolitikai feszültséget is.
Kapcsolódó cikkek
- Katasztrófa Balatonfüreden, kiöntött a Balaton Kiöntött a Balaton Balatonfüreden az erős déli szél miatt.
- Nincs kegyelem: Orbánék ráléptek a gázpedálra Felpörögtek az események a Rákosrendezőre tervezett mini-, vagy Lázár János szavaival maxi-Dubaj ügyében.
- “Hol ököllel, hol lábbal” - folytatódik a Varga - Magyar nyilatkozatháború Magyar Péter két nap után reagált érdemben Varga Judit Hajdú Péternek adott interjújára, azt állítja, hogy soha nem ütötte meg volt feleségét, az viszont többször megütötte és megrúgta őt.
- Áttörés előtt a magyar nyugdíjasok, ilyen hírre vártak Mutatjuk, mikor érkezik az áprilisi nyugdíj.