Hirdetés

Ezért drágább a magyaroknak az üzemanyag

Garai Kitti portré Garai Kitti

A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke, Egri Gábor felhívta a figyelmet: hazánkban az üzemanyagokat egy 27 százalékos fogyasztási adó terheli, ezért is ilyen drága nálunk az üzemanyag, ugyanis a környező országokban ez az adó mmindenhol alacsonyabb.

Még nem látni, de akára felére is csökkenhetnek az üzemanyagárak, de az is lehet, hogy drágulni fog a benzin és a gázolaj ára. Az ATV Start című műsorában elhangzott, az árakat befolyásolhatják az Oroszország elleni újabb szankciók, az áfa és a kínai járványkezelés. A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint pedig amiatt is drágább nálunk a benzin és a gázolaj, mert a kis benzinkutak kompenzációja csúszott, ráadásul a megnövekedett energiaárakkal is meg kell küzdeniük.

Egri Gábor szerint a magyar benzinárért a 27 százalékos fogyasztási adó is felelős lehet. Felhívta a figyelmet arra, hogy a környező országokban ez az adó szinte mindenhol alacsonyabb. 

Király Béla, a Privátbankár.hu szerkesztője szerint a probléma egyik forrása az is, hogy az ársapka miatt a hazai készletek lemerültek, be kell indítani az importot, itt viszont a magas ár kedvező lehet.

"2021 november 5-én a Brent-jegyzés 83,41 dollár volt, január 5-én viszont 78,96 dollár, eszerint alacsonyabbnak kellene lennie az árnak, ez ugyanis horrorisztikus különbséget jelent az olaj jegyzésében" - mondta Egri Gábor. Hozzátette: csúszott a kis benzinkutak kompenzációja, közben ez a szekció nagyjából 100 millió forintos veszteséget ért el a közel 13 hónap alatt. Azt javasolja, hogy a fogyasztók figyeljék az árakat, nézzék meg, melyik kúton mennyiért tankolhatnak.

Király Béla kitért arra: Magyarországon most mindenki próbálja a pluszköltségeket továbbhárítani a fogyasztókra. Ha visszaesik a kereslet, arra lépni fognak az üzemanyaghálózatok is, és a kutak kisebb árréssel fognak dolgozni.

"A profit nem tudom, hol van, azt még keresgéljük" - reagált Egri Gábor. Elmondta, hogy az ő hálózatuk 24 forintot fizetett 1 kilowatt áramért, vagyis majdnem 14 és félszeres növekmény volt, ezt bele kellett építeni az árakba. A kiskereskedelmi adó 4,1 százalék, ezek a költségek összeadódnak, így alakult ki a kiskereskedelmi árrés.

Az import megindulásával az ellátási helyzet is napról napja javul, azonban a legnagyobb kérdés az, hogy a február 5-én életbe lépő újabb szankciók mit fognak eredményezni. Mivel a szankciók miatt a már feldolgozott olajipari termékeket sem lehet majd behozni Oroszországból, gondok léphetnek fel, ugyanis korábban dízelt jelentős mennyiségben hozott be onnan az EU. Király Béla szerint az ellátási problémáknál kisebb gondok vannak, mint az olajárnál, azonban hozzátette, úgy látni, az üzemanyagárak inkább felfelé fognak menni a következő időszakban. 

Egri Gábor rámutatott: jelenleg a covidot elengedte Kína, úgy hogy, a lakosság többsége nincs beoltva, kérdéses, ez a gazdaságra milyen hatással lesz - Kína ugyanis a legnagyobb kőolajvásárló a világon, meghatározza az olajpiacot. Itt lehet egy dinamikus olajárcsökkenés, és ha a kínai gazdaság kezelni tudja a covid-helyzetet, lehet egy növekedés. A csökkenést mi is megérezhetjük, Egri Gábor szerint akár a felére is eshet az olajár, attól függ, hogy tudja Kína a járványt kezelni. 

A magyarok a szomszédos országokba járnak tankolni, ezzel is spórolnak

Hivatkozás másolása

Mint azt a Naphíre is megírta, a magyarok átjárnak a szomszédos országokba tankolni. Romániában például 110-130 forintot is lehet literenként spórolni, de sokan Horvátországba is átjárnak, ahol 118-122 forinttal marad több a zsebbe. Jelenleg Szlovákiában is olcsóbb az üzemanyag, mint hazánkban. Ott 50-60 forinttal kell kevesebbet fizetni a töltőállomásokon, ráadásul Ausztriában is olcsóbb a tankolás. 

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés