Hirdetés

Az elektromos autók használata több millió gyermeket menthet meg a betegségektől?

Garai Kitti portré Garai Kitti

Az Amerikai Tüdőszövetség új jelentése szerint több száz csecsemő életét menthetnénk meg, és gyermekek milliói lélegeznének könnyebben az Egyesült Államokban, ha az ország elektromos hálózata tiszta energiától függne, és több autós térne át a nulla károsanyag-kibocsátású járművekre.

"A légszennyezés és az éghajlatváltozás ma már veszélyezteti a gyermekeket" - mondta a jelentés szerzője. Will Barrett, a tiszta levegőért szövetség felelős vezető igazgatója. "Az éghajlatváltozás hatásai tovább fokozódnak, és ez csak tovább növeli azokat a kockázatokat, amelyekkel az Egyesült Államokban élő gyermekek a fejlődésük során szembesülnek."

A szerdán közzétett jelentés megállapította, hogy a gyermekek életét sokkal egészségesebbé lehetne tenni, ha 2035-ig minden új autót vásárló elektromos autót választana, és 2040-ig csak zéró kibocsátású közepes és nehéz tehergépjárműveket, buszokat, mentőautókat és nyerges vontatokat vásárolnának a tulajdonosok. Az is sokat segítene, ha az ország elektromos hálózatát tiszta és megújuló energiára állítanák át 2035-ig - írja a CNN.

Az elektromos autók és teherautók azért jobbak, mint a szénhidrogén-származékokat használó járművek, mert élettartamuk során kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki. Bár az akkumulátoros autók nem bocsátanak ki üvegházhatású gázokat a kipufogócsövekből, még akkor sem teljesen "zéró kibocsátásúak", ha ez a hivatalos címkéjük. Az autók gyártásakor, a nagyméretű akkumulátorok előállításakor és a töltéskor is keletkezik károsanyag-kibocsátás. Az elektromos hálózat szén-dioxid-mentessé tétele a levegő megtisztításának kulcsfontosságú eleme. Tiszta energiaforrás - például víz- vagy napenergia - nélkül az elektromos autó előnyei sokkal korlátozottabbak.

A legújabb jelentés becslései szerint 2050-re a kibocsátásmentes járművekre való átállás és a szén-dioxid-mentes elektromos hálózat 2,79 millióval kevesebb gyermekkori asztmás esetet, 147 ezerrel kevesebb gyermekkori akut hörghurutot, valamint 2,67 millióval kevesebb gyermekkori felső légúti és 1,87 millióval kevesebb gyermekkori alsó légúti megbetegedést jelentene, és 508 csecsemő életét lehetne megmenteni. A kutatás az Amerikai Tüdőszövetség egy nagyobb jelentéséből származik, amely szerint a záró károsanyag-kibocsátású járművek jelentős mértékű elterjedése 2050-ig több mint 1,2 billió dollárnyi megtakarítást jelente az Egyesült Államok számára az amerikaiak egészségi állapotának javulása miatt.

A közlekedés az egyik legnagyobb szén-dioxid-kibocsátó forrás az országban, és az amerikai kormány adatai szerint az ország üvegházhatású gázkibocsátásának 28%-áért felelős, ezt követi a villamosenergia-termelés 25%-kal.

A szennyezés már a születés előtt károsíthatja a gyermek egészségét. Egy várandós nő környezetszennyezésnek való kitettsége akár koraszüléshez is vezethet, vagy ahhoz, hogy a gyermek alacsony súllyal jön világra - derül ki a tanulmányokból. A koraszülött csecsemők születésükkor és egész életük során jelentős egészségügyi problémákkal küzdhetnek, ugyanis nagyobb a légzési nehézségek, szívproblémák, emésztési problémák, immunrendszeri kihívások és kognitív problémák kockázata. Ám még ha a gyermek megfelelő időre is született, a szennyezésnek való kitettség légzőszervi és szívproblémákhoz vezethet. A tanulmányok szerint a kitettség a depresszió, a szorongás és még az öngyilkosság magasabb kockázatával is összefüggésbe hozható, mind a gyermekek, mind a felnőttek esetében.

A becslések szerint évente 8,8 millió ember hal meg idő előtt a légszennyezettség miatt. Az Amerikai Tüdőszövetség 2023-as, a levegő állapotáról szóló jelentése szerint az Egyesült Államokban több mint 27,2 millió gyerek él olyan megyékben, amelyek a levegőminőség szempontjából rossz osztályzatot kaptak. "Bármi, amit a közlekedésből származó kibocsátások csökkentése terén tehetünk, mind az éghajlatváltozás, mind a levegőminőségi problémák szempontjából előnyös lesz" - mondta Dr. Daniel Horton, a Northwestern föld- és bolygótudományok adjunktusa.

Horton korábban már számos tanulmányt publikált, amelyekből kiderült, hogy  dollármilliárdokat lehetne megtakarítani és életek százait megkímélni, még akkor is, ha csak néhány ember térne át az elektromos járművekre. Egy 2023-as tanulmány, amely a levegőminőségi szinteket szimulálta a városrészekre lebontva, kimutatta, hogy ha a chicagói régióban az összes járműnek csak 30%-át cserélnék elektromos változatra, az több mint 1000 életet és több mint 10 milliárd dollárt takarítana meg évente. Egy másik tanulmány, amely a chicagói régióban a nehézgépjárművek, például a teherautók és iskolabuszok 30%-ának elektromos változatra történő cseréjére összpontosított, kimutatta, hogy ez több mint 500 életet mentene meg és évente mintegy 5 milliárd dollár egészségügyi megtakarítást jelentene.

A tanulmányok arra is rámutattak, hogy a színesbőrű közösségek jövedelemtől függetlenül  szennyezettebb területeken élnek, és azok a városrészek, ahol az alacsonyabb jövedelmű emberek nagy számban élnek, általában szennyezettebbek. Így tényként lehet kezelni, hogy a szennyezésnek való kitettség súlyosbítja a meglévő egészségügyi egyenlőtlenségeket.

Bár az elmúlt időszakban ugrásszerűen megnőtt az elektromos járművek száma az utakon, a kormányzati adatok szerint ez még mindig nem elég: 2022-ben például a járművek alig több, mint 5%-a volt elektromos az országban. Bár Horton szerint ahogy egyre több ilyen autó válik elérhetővé majd használtautóként, úgy fognak csökkeni az árak is, így több elektromos járművet vásárolnak majd az emberek. 

Az Amerikai Tüdőszövetség képviselője, Barrett szerint erősebb szövetségi politikára is szükség van ahhoz, hogy nagyobb arányú átállás történjen a tisztább energiára. A Biden-kormányzat várhatóan márciusban jelenti be a személygépkocsik és teherautók kipufogógáz-kibocsátási normáinak felülvizsgálatát, áprilisban pedig az erőművek kibocsátására vonatkozó szabályozást. "Úgy érezzük, hogy a zéró kibocsátású technológiákra való átálláshoz kijelölt út már megkezdődött, de még hosszú út áll előttünk, hogy az átállás valósággá váljon" - tette hozzá. 

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés